Bezpieczeństwo to fundament nowoczesnego i niezawodnego transportu kolejowego. Kluczowym elementem konstrukcji pociągów są sprzęgi, amortyzatory oraz przejścia międzywagonowe, które nie tylko utrzymują wagony w stabilnym połączeniu, ale także zapewniają niezawodność i wysoki komfort podróży. Każdy z tych systemów musi spełniać najwyższe standardy, aby skutecznie chronić pasażerów i infrastrukturę kolejową.
Jednym z krytycznych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa jest technologia Crash Energy Management (CEM), zintegrowana z systemami łączącymi pojazdy szynowe w celu minimalizacji skutków zderzeń. Dzięki pochłanianiu energii kinetycznej podczas kolizji, CEM znacząco ogranicza ryzyko obrażeń, wykolejenia oraz poważnych uszkodzeń konstrukcji pociągu.
Od dziesięcioleci Dellner wyznacza kierunek w rozwoju technologii Crash Energy Management (CEM). W trosce o jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa pasażerów, firma opracowała funkcję kontroli dużej siły (ang. HighForce Control (HFC)) w amortyzatorach sprzęgów, znacząco zwiększającą skuteczność systemu CEM. Przy zachowaniu zdolności regeneracji przy niższych prędkościach uderzenia, dodanie HFC poprawia wykorzystanie energii przez amortyzator sprzęgu podczas zderzenia z dużą prędkością. Umożliwia to kontrolowane przejmowanie rosnących sił, zwiększając całkowitą ilość pochłanianej energii w sytuacji kolizyjnej – bez zwiększania masy ani długości sprzęgu.
Porównaniu konwencjonalności amortyzatorów i amortyzatorów wyposażonych w funkcje high force control
Wykres porównania siła-skok w przypadku konwencjonalnego amortyzatora
Konwencjonalne amortyzatory są zoptymalizowane pod kątem prędkości sprzęgania. W przypadku kolizji przekraczających tę prędkość, układ gazowo-hydrauliczny amortyzatora nie kompresuje się wystarczająco szybko i staje się sztywny. Powoduje to zerwanie sprzęgu, zanim możliwe będzie wykorzystanie pełnej dostępnej wydajności amortyzatora.
Wykres porównania siła-skok w przypadku amortyzatora z funkcją High Force Control
Dzięki dodaniu funkcji HFC amortyzator spełnia swoją rolę zarówno w procesie sprzęgania, jak i uderzeń o większej prędkości. W przypadku drugiego scenariusza, amortyzator ulega kompresji na dłuższym skoku i absorbuje więcej energii, zanim nastąpi powrót do pierwotnego stanu.
Oba typy amortyzatorów zostały zaprojektowane z myślą o bezpieczeństwie i niezawodnej ochronie jako głównych priorytetach, ale nowa funkcja HFC znacznie poprawia pochłanianie energii w sytuacjach o dużej sile uderzenia.
Dowiedz się więcej o High Force Control w amortyzatorach sprzęgów:
Korzyści wynikające z zastosowania funkcji High Force Control w amortyzatorach sprzęgów:
· Poprawa kontroli przenoszenia sił między sprzęgami podczas uderzeń z dużą prędkością · Pochłanianie większej energii przy wyższych prędkościach, bez zwiększenia długości ani masy sprzęgu;
Wraz z rozwojem transportu kolejowego w kierunku wyższych prędkości, zaawansowane innowacje w zakresie bezpieczeństwa, takie jak amortyzatory sprzęgów wyposażone w technologię High Force Control, odegrają kluczową rolę w kształtowaniu branży. Technologia HFC firmy Dellner jest idealna dla producentów i operatorów pociągów, którzy priorytetowo traktują bezpieczeństwo pociągów i pasażerów, a jednocześnie poszukują elastyczności w swoich systemach CEM.
Bądź na bieżąco z innowacjami w zakresie bezpieczeństwa kolejowego – zapraszamy do odwiedzenia stoiska Dellner B21 na targach TRAKO w Gdańsku!
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.